«حتّی لا یبقی ملک مقرّب و لا نبیّ مرسل .... الّا عرّفهم .... تمام نورکم»(1)
«تا آنکه هیچ فرشته مقرّب و پیامبر فرستاده شده ای باقی نماند ... مگر آنکه به آن ها بشناساند ... نور کامل و تمام شما را.»
در این فراز از زیارت ، عبارت : «تمام
نورکم» به معنای : «نور کامل و تمام شما» به مراتب عالم «فناء» اشاره
دارد.زیرا وقتی از نور کامل و تمام سخن گفته می شود این بدان معناست که
نورهای ناقص هم وجود دارد و این همان مراتب عالم نور است که منطبق بر مفهوم
عوالم نوری است که این عوالم نوری همان حجاب های نوری و نورانی در مسیر
سلوک الی الله هستند.از طرف دیگر ، مراتب این عوالم نوری منطبق بر مراتب
عالم فناء است.زیرا حرکت در عوالم نوری حرکت به نحو فناء است و چون حرکت در
این عوالم و مراتب در حقیقت حرکت در اسماء و صفات الهی است بنابراین تصوّر
هر گونه حرکت دیگری به جز به نحو فناء ، مستلزم مادّی دانستن وجود حضرت
باری تعالی و منجر به کفر است.
نکته ای که در این فراز از زیارت چشم نواز
است این است که با به کارگیری عبارت : «عرّفهم» حرکت در مراتب نور توام و
همراه با «معرفت» دانسته شده است و این بطور دقیق منطبق بر درک مکتب تصوّف
از مراتب نوری عالم فناء است که این مراتب را منطبق بر مراتب و مقامات و
منازل «معرفت» نسبت به اسماء و صفات و ذات حضرت باری تعالی می داند.
و نکته آخر اینکه عبارت : «تمام نورکم»
منطبق بر مفهوم «فناء ذاتی» در مکتب تصوف است که در آن ، سالک واصل با عبور
از تمام حجاب های نوری به منبع نور که همان ذات الهی است واصل و در آن
فانی می شود و ذات را به چشم ذات شهود می کند و می شناسد.
------------------------------------------------------------
1.زیارت جامعه کبیره
No comments:
Post a Comment