«السّلام علی .... التّآمّین فی محبّة الله»(1)
(خطاب به اهل بیت «ع») : «سلام بر .... کسانی که در محبّت الهی کامل و تمام هستند.»
در این فراز از زیارت ، اهل بیت(ع) به
عنوان کسانی معرّفی شده اند که در محبّت نسبت به خداوند ، کامل و تمام
هستند.این اشاره به کمال و تمامیّت در محبّت نشان می دهد که از دید اهل
بیت(ع) محبّت دارای مراتبی صعودی است که هر چه بالاتر برویم بیشتر می شود
تا جایی که کامل و تمام شود.از طرف دیگر می دانیم که قاعده فلسفی «اتّحاد
عاقل و معقول» در زمینه محبّت هم صادق است.به این معنا که محبّ هر چه در
مراتب صعودی محبّت بالاتر برود با محبوب خویش یگانگی پیدا می کند و به
عبارت دیگر از وجود خود می کاهد و در وجود محبوب می افزاید و در او فانی می
شود تا جایی که از هستی محبّ چیزی باقی نمی ماند و محبوب تمام وجود و هستی
او را تسخیر می کند.بنابراین ، مراتب محبّت عبارت از همان مراتب فناء است و
اگر این محبّت ، محبّت نسبت به ذات اقدس الهی باشد مراتب آن همان مراتب
«فناء فی الله» خواهد بود.
حال اگر شما از کمال و تمامیّت محبّت نسبت
به خداوند سخن بگویید در حقیقت از کمال و تمامیّت «فناء فی الله» سخن گفته
اید.و مرتبه ای که مرتبه کمال و تمامیّت محبّت نسبت به خداوند باشد مرتبه
«فناء ذاتی فی الله» است.پس اهل بیت(ع) در حقیقت ، از احراز مقام «فناء
ذاتی فی الله» برای خود سخن به میان آورده اند.
-----------------------------------------------
1.زیارت جامعه کبیره
No comments:
Post a Comment