حسینیه شریعت قم که در محرّم سال 1384 و تنها دو روز پس از عاشورای حسینی در حرکتی وحشیانه به وسیله عده ای جاهل و زورمدار و از خدا بی خبر مانند خیمه های ابو عبدالله الحسین شب هنگام به آتش کشیده شده و روز بعد کاملا تخریب شد.اینک نیز زمین آن که متعلّق به دراویش نعمت اللهی گنابادی است و به زور از آن ها گرفته شده و غصبی است به پارکینگ و محلّ کسب درآمدهای مشروع!!!!!! تبدیل شده است.نوششان باد که تجلّی برزخی آن چرک و خون خواهد بود!
«و لتجدنّ اقربهم مودّة للّذین آمنوا الّذین قالوا انّا نصاری ذلک بانّ منهم قسّیسین و رهبانا و انّهم لا یستکبرون.و اذا سمعوا ما انزل الی الرّسول تری اعینهم تفیض من الدّمع ممّا عرفوا من الحقّ یقولون ربّنا آمنّا فاکتبنا مع الشّاهدین»(1)
«و به
طور قطع و یقین ، دوستدارترین آنان را نسبت به مومنان کسانی می بینی که می
گویند : ما نصارا هستیم.این به خاطر وجود گروهی به نام قسّیسان و رهبانان
در میان ایشان است که استکبار نمی ورزند و وقتی آنچه را که بر رسول نازل
شده است می شنوند می بینی که چشمانشان به خاطر آنچه از حقیقت شناخته اند
اشک می ریزد و می گویند : ای پروردگار ما ، ما ایمان آورده ایم پس ما را در
زمره شاهدان بنویس.»
در این دو آیه شریفه ، خداوند رهبانان و
قسّیسان را که گروهی از مسیحیان هستند و اهل عزلت و «دیر نشینی» هستند و
روش دینداری آنان را که مبتنی بر : «معرفت»(=عرفوا) ، «حقیقت»(=الحقّ) و
«شهود»(الشّاهدین) است می ستاید.بنابر این خداوند «دیر نشینی» و «دیر
نشینان» را که در پی کسب «معرفت» و «حقیقت» از طریق «شهود» هستند تایید و
تصدیق می کند.بدون شک این تاییدات الهی، در کنار آموزه ها و ارشادات اهل
بیت(ع) که به آن ها نیز خواهیم پرداخت مشوّق صوفیّه در ایجاد «خانقاه» و
«عزلت» گرفتن از مردم بوده است.زیرا «خانقاه» نیز مانند «دیر» جایگاه کسانی
است که اهل کسب معرفت و حقیقت از طریق شهود هستند.بنابراین خانقاه نیز
مانند دیر ، و خانقاه نشینان نیز مانند دیر نشینان مورد تایید و تصدیق خدای
تعالی هستند.زیرا آنچه را که خداوند تایید می کند روش دینداری و دین ورزی
راهبان و قسّیسان است که همانطور که گفتیم روشی مبتنی بر کسب معرفت و حقیقت
از طریق شهود است و چون این روش ، روش دینداری و دین ورزی صوفیان نیز هست
پس این نتیجه منطقی به دست می آید که «تصوف و صوفیّه و خانقاه» نیز مورد
تایید و تصدیق حضرت باری تعالی است.
قرار گرفتن اصطلاحات : «معرفت» و
«حقیقت» و «شهود» در کنار هم در این آیه که هر سه از اصطلاحات کلیدی مکتب
تصوف هستند بسیار چشم نواز است و نشان می دهد صوفیه بر خلاف گروه های دیگر
مانند علما و فقها و متکلّمین و فلاسفه و ... اصطلاحات خود را از قرآن
برداشت کرده و گرفته اند.
-------------------------- --------------
1.مائده/82 - 83
No comments:
Post a Comment