«و علّم آدم الاسمآء کلّها»(1)
«و (خدا)همه اسم ها را به آدم آموخت»
در این آیه شریفه خداوند تایید و تاکید می
کند که همه «اسم»های خود را به آدم(ع) تعلیم داده است.پس آدم واجد و صاحب
همه «اسم»های خداوند بوده است.حال ، این واجدیّت و مالکیّت یا به شکل تباین
بوده ، یعنی آدم در عرض خداوند قرار گرفته بوده و به صورت مستقلّ از
خداوند این «اسم»ها را در اختیار داشته است که این اعتقادی شرک آلود است.یا
به شکل حلول بوده ، یعنی خداوند با «اسم»های خود به شکل موجودی جدا از آدم
در وجود او خانه کرده بوده است و یا به شکل اتّحاد بوده ، یعنی خداوند به
شکل موجودی متمایز و جدا از وجود آدم با او متّحد شده بوده است که این دو
تای آخری نیز شرک محض و باطل است.زیرا آدم را دارای وجودی مستقلّ از خدا
فرض می کند.بنابراین فقط یک راه باقی می ماند و آن «فناء» آدم در خدا
است.یعنی آدم به اذن الهی آنقدر در درجات هستی و ایمان بالا رفته بوده است
که در یک رابطه طولی در مقامی خاص به نام «فناء فی الله» هستی مجازی خود را
از دست داده و مانند قطره ای که در آب حل می شود در ذات االهی فانی شده بوده و پس از ، از دست دادن صفات بشری خود متحقق به همه اسماء و صفات الهی شده بوده است.ناگزیر آدم صاحب مقام «فناء اسمایی» شده
بوده است.
---------------------------------------------
1.بقره/31
No comments:
Post a Comment