Thursday, September 20, 2012

خانقاه و عزلت (1)

                                       خانقاه اهل دل ؛ حسینیه امیر سلیمانی - نماز عید فطر

یکی از مواردی که مخالفان صوفیه به عنوان یکی از بدعت های صوفیه مطرح و صوفیه را به بدعت گزاری در دین متّهم می کنند و به این واسطه صوفیه را در جامعه و میان عوام الناس تحت فشار می گذارند مسئله تأسیس «خانقاه»(1) به وسیله ایشان برای خلوت و ریاضت و عبادت و بندگی است.ما در سلسله مباحثی که از این پس خواهیم آورد به مبانی دینی ، یعنی مبانی قرآنی و روایی و تاریخی تأسیس خانقاه که مشروعیّت تأسیس
خانقاه و بدعت نبودن آن را تبیین می کنند خواهیم پرداخت انشاءالله.


 

علی(ع) : و لقد کنت معه اتّبعه اتّباع الفصیل اثر امّه یرفع لی فی کلّ یوم علما من اخلاقه و یامرنی بالاقتداء به و لقد کان یجاورفی کلّ سنة بحراء فاراه و لا یراه غیری.(2)


علی(ع) در وصف رسول خدا(ص) : «من همراه او بودم و مانند بچه شتری که در پی مادر خود روان است از او پیروی می کردم.هر روز پرچمی نو از اخلاق خود را برای من می افراشت و مرا به پیروی از خود امر می کرد.او در هر سال در غار حراء ساکن می شد و جز من کسی با ارتباطی نداشت و او را نمی دید.»



این روش حضرت(ص) در کناره گیری از مردم به جهت عبودیت الهی و خلوت با خداوند و این نقل حضرت علی(ع) باعث ایجاد انگیزه در صوفیان شد تا آن ها با ساخت مکانی به نام «خانقاه» به پیروی از سنّت عبودی رسول خدا(ص) در عین حفظ ارتباطات اجتماعی خود ، از مردم کناره گیری کنند و به «عزلت» که یکی از اصول تصوف است بپردازند.پس ساخت خانقاه ریشه در سنّت رفتاری و عبودی پیامبر(ص) دارد.

نکات مهمی در فرمایشات علی(ع) موجود است:

یکی آنکه ، حضرت می فرماید این عزلت و اختیار کردن غار حراء برای خلوت ، از اخلاق حضرت محمد(ص) بوده است.پس صوفیان در اختیار خلوت و عزلت ، متخلّق به اخلاق نبوی و محمدی هستند.

دیگر آنکه ، حضرت رسول(ص) به علی(ع) امر به پیروی از خود در این زمینه کرده بوده اند.پس ساخت خانقاه و گوشه گیری از مردم به پیروی از رسول خدا(ص) بوده است.پس صوفیه از امر ایشان اطاعت کرده اند.

دیگر آنکه ، غار حراء نخستین خانقاه جهان اسلام است و رسول خدا(ص) و علی(ع) نخستین عزلت گزینان و خانقاه نشینان جهان اسلام بوده اند.

و آخر آنکه ، روش صوفیه در اختیار کردن پیر و ولیّ و پیروی از او بنابر سنّت و روش تربیتی رسول خدا(ص) و علی(ع) است.زیرا علی(ع) می گوید که حضرت هر روز پرچم اخلاقی جدیدی بر می افراشت و به من امر می کرد تا از او پیروی کنم.من هم مانند بچه شتر که پیوسته به دنبال مادرش می رود و جز این کار در عالم کار دیگری نمی داند به دنبال او می رفتم.پس صوفیه روش تربیتی خود را هم از اهل بیت(ع) گرفته اند.در حالی که روش علما و فقها و مدعیان جانشینی رسول خدا و اهل بیت ، مبتنی بر اکتساب علم و درس خواندن است.در حالی که رسول خدا(ص) اصلا سواد نداشتند.در این روایت شریف ، رسول خدا(ص) به مثابه یک پیر در مفهوم صوفیانه آن ظهور و تجلّی دارند و علی(ع) هم به مثابه یک مرید صادق در مفهوم صوفیانه آن.

-----------------------------------

1.خانقاه معرّب یعنی عربی شده خانه گاه به معنای محل خانه کردن و اقامت کردن است.

2.بحار الانوار/محمد باقر مجلسی/ج15/ص361

No comments:

Post a Comment